Witaminy na odchudzanie – co przyspiesza spalanie nadmiernych kalorii?

Na utrzymanie szczupłej, zdrowej sylwetki wpływ ma wiele czynników. Jednym z ważniejszych jest stosowana dieta. Jednak paradoksalnie rozpatrywana nie tylko pod względem jej kaloryczności, ale przede wszystkim zawartości cennych witamin i minerałów. Bo uboga dieta jest równie niebezpieczna jak wysoko przetworzona! Gdy dochodzi do niedoborów na jakimkolwiek z obszarów, organizm domaga się pożywienia. I niestety często rośnie łaknienie na produkty wysokoprzetworzone, ubogie w cenne składniki odżywcze. W ten sposób łatwo o przytycie.

Jak temu zaradzić? Odpowiedź jest prosta. Dbać, żeby w naszym codziennym menu nie brakowało ważnych witamin. Jakie witaminy są szczególnie ważne, gdy zaczynamy się odchudzać?

Witaminy na odchudzanie – witamina C

Większość osób wie, że witamina C wspomaga odporność, ma wpływ na wygląd skóry, wspiera jej jędrność i gładkość. Mało kto ma jednak świadomość, że jest ona także cennym składnikiem wspomagającym odchudzanie.

Że tak właśnie jest, dowiedziono w badaniach z 2005 r. opublikowanych w „Journal of the American College of Nutrition”. Badanie to pokazało, że wyższe spożycie produktów z witaminą C ma przełożenie na niższą masę ciała. Odkryto, że odpowiednio wysokie spożycie witaminy C zwiększa utlenienie tkanek tłuszczowych podczas ćwiczeń o umiarkowanej intensywności.

Ile witminy C powinniśmy spożywać każdego dnia? Zalecana dzienna dawka to 75 mg dla kobiet i 90 mg dla mężczyzn. By zapewnić spożycie wystarczającej ilości witaminy C, warto sięgać po natkę pietruszki, paprykę, pomarańcze, aronię, jagody.

Niezwykle trudno przedawkować witaminę C. Organizm łatwo sobie radzi z nadmiarem. Informuje o nim po prostu biegunką. Innymi słowy zbyt duża ilość witaminy C jest po prostu wydalana.

Witaminy na odchudzanie – witamina D

Witamina D wspomaga odporność. Jej wystarczająca ilość jest niezbędna, żebyśmy nie chorowali, a w razie infekcji przechodzili chorobę łagodniej.

Niestety większośc z nas ma problem z witaminą D. Wytwarzana jest ona bowiem pod wpływem działania promieni UV. Zmieniony styl żytcia sprawia jednak, że nie przebywamy na zewnątrz tyle czasu, by cenna witamina D mogła powstać. Poza tym szerokość geograficzna, w jakiej żyjemy i niewielkie nasłonecznienie też robią swoje. W konsekwencji nawet 90% ludzi w okresie od października-listopada do marca może cierpieć na niedobory witaminy D.

Co ciekawe również, witamina D ma wpływ na naszą sylwetkę. Przeprowadzono badania, które przyniosły wniosek, że większość osób otyłych cierpi na niedobór witaminy D.

Dlatego warto witaminę D suplementować. Można również szukać jej w pożywieniu, choć to dość trudne zadanie. Znajdziemy ją w tranie, tuńczyku, sardynkach, łososiu, żółtku jajka.

Witaminy na odchudzanie – witaminy B

Witaminy z grupy B są niezbędne do wspomagania metabolizmu węglowodanów, białek i tłuszczu. Pozwalają także na zamianę zmagazynowanej żywności/węglowodanów w energię.

Jakie konkretnie witaminy z grupy B są niezbędne? Wszystkie. Jednak w kontekście odchudzania szczególnie te wymienione poniżej.

Witamina B1 jest potrzebna, by przekształcić pożywienie w energię. Znajdziemy ją w mleku, jajkach, chudym mięsie, soczewicy, bananach i ziemniakach.

Witamina B12 jest niezbędna z kolei do metabolizmu białek i tłuszczu. Do prawidłowego przebiegu tego procesu potrzebujemy także kwasu foliowego i witaminy B6. Warto zaznaczyć, że witamina B12 występuje tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego, dlatego osoby niejedzące mięsa muszą szczególnie zwrócić na nią uwagę, żeby uniknąć groźnych niedoborów. Na rynku są dostępne produkty spożywcze wzbogacone o tę witaminę.

Witaminy na odchudzanie – witamina E

Wiele wyników badań wskazuje, że osoby otyłe są tak naprawdę…niedożywione. To brzmi niedorzecznie, ale takie są fakty. Niewystarczająca ilość witamin bywa przyczyną ciągłego głodu i zjadania wysokokalorycznych posiłków.

Artykuł opublikowany w Oregon State University sugeruje, że osoby otyłe powinny spożywać więcej witaminy E. To ważne, bo zbyt mocno rozrośnięte komórki tłuszczowe nie są w stanie przyjmować składników odżywczych, w tym witaminy E.

Witamina E nie pomaga jednak bezpośrednio w odchudzaniu. Pozwala jednak na przywrócenie harmonii, od której należy wyjść, gdy zależy nam na szczupłej sylwetce.

Zdrowa, dobrze zblinasowana dieta to najlepszy sposób profilaktyki otyłości. Dostarczanie wystarczającej ilości witamin wspomaga odchudzanie, dobrze wpływa na samopoczucie i wygląd.

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *