Tego nie jedz, jeśli chcesz mieć ładną skórę!

Wygląd skóry odzwierciedla stan zdrowia całego ciała. Odżywcze menu, różnorodne posiłki, świeże, dobrej jakości składniki pozytywnie wpływają na organizm od środka, co ma dobry wpływ na wygląd skóry. Są również produkty, które pogarszają kondycję cery. Naukowcy wiedzą już, czego nie jeść, by wyglądać lepiej.

Składniki powodujące wahania cukru we krwi

Jeśli chcemy mieć ładną skórę, powinniśmy dbać o stały poziom cukru we krwi.

Niekorzystnie na nasz wygląd będzie wpływało słodkie jedzenie – przegryzanie ciasteczek, popijanie ich słodkimi napojami, zagryzanie mocno dosładzanymi posiłkami, udającymi zdrowe – np. płatkami śniadaniowymi, muesli. Efekt jest prosty do przewidzenia – poziom cukru gwałtownie rośnie, a wraz z nim ilość insuliny krążącej we krwi.

W 2007 roku zbadano związek między poziomem insuliny a występowaniem zmian na skórze. Badaniu poddano 43 nastoletnich chłopców. Podzielono ich na dwie grupy – jedna jadła posiłki bogate w węglowodany, druga wprowadziła dietę o niskim indeksie glikemicznym. Nastolatkowie jedzący żywność o niższym IG zauważyli znaczną poprawę wyglądu skóry.

Niestety nie wszyscy naukowcy zgadzają się z tą teorią. Istnieją również badania, które nie potwierdzają związku między trądzikiem a dietą bogatą w węglowodany.  Jednak jeśli chcesz się przekonać na własnej skórze, czy to działa – ogranicz w diecie ilość cukru, słodzików i prostych węglowodanów – bułeczki, makaron i babeczki.

Mleko i trądzik

Drugi poważny krąg hipotez koncentruje się na badaniu wpływu mleka i produktów mlecznych na przebieg trądziku.

SONY DSC

Pierwsze doniesienia na ten temat pojawiły się już w 1960 roku.

W 2008 roku lekarz William Danby ogłosił, że mleko może źle wpływać na wygląd skóry. Mleko posiada enzymy, które mogą pobudzać gruczoły łojowe, zmuszając je do nadprodukcji sebum. Choć badania wykazały pewien związek między spożywaniem nabiału a występowaniem trądziku, to nadal nie wiadomo, gdzie szukać przyczyny tej zależności.
Kolejne badanie opublikowano w 2010 w prestiżowym „American Academy of Dermatology (AAD)”. Ono również potwierdziło wpływ mleka na pogorszenie stanu cery.

Choć wiele osób potwierdza pozytywny wpływ na wygląd skóry po odstawieniu mleka, to trudno stwierdzić, czy taki efekt uzyska się w każdej sytuacji.

Czy warto wykluczyć nabiał?
Na początek można spróbować zmniejszyć jego ilość lub spróbować zmienić produkty krowie na te powstające z mleka koziego.

SONY DSC

Zbyt dużo kwasów omega 6, za mało kwasów omega 3

Problemem może być zła proporcja kwasów tłuszczowych. Okazuje się, że działanie zapalne może wykazywać zbyt duża ilość kwasów omega 6 i za mała ilość kwasów omega 3.
Nasze codziennie menu niestety dostarcza za dużo kwasów omega 6.

Warto włączyć w menu większą ilość ryb – zwłaszcza tych bogatych w kwasy omega 3 – łososia, makrelę. Można również rozważyć przyjmowanie suplementów bogatych w kwasy omega -3.

Tłuste przekąski a trądzik

Problemy skórne mogą powodować również przekąski bogate w sól – popcorn, chipsy, paluszki, krakersy. Nadmiar sodu może odpowiadać za zatrzymywanie wody w organizmie, a stan ten jest najlepiej widoczny w okolicy oczu, gdzie skóra jest najcieńsza.

Dlatego zwróć uwagę na worki pod oczami, wszelkiego obrzęki i zaczerwienia, powinny być dla Ciebie sygnałem ostrzegawczym.

Nadwrażliwość na gluten

Gdy masz wrodzoną nietolerancję glutenu, czyli celiakię, nie możesz jeść glutenu. Każda jego ilość uszkadza Twoje jelita.

Często jednak mamy alergię czy też nadwrażliwość na gluten, która nie ujawnia się w klasyczny sposób, ale sygnalizowana jest poprzez problemy z cerą.

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *