Jak spowolnić proces starzenia się skóry?

Wraz z wiekiem starzejemy się. To proces nieubłagany. Nie możemy go zatrzymać. Mamy jednak wpływ na tempo, jak szybko on przebiega. I okazuje się, że wprowadzając pewne nawyki, możemy spowolnić powstawanie nowych zmarszczek. A złe nawyki mogą ten proces znacznie przyspieszyć. Co ciekawe by zatrzymać młodość na dłużej nie musimy w tym celu wydawać mnóstwa pieniędzy. Jak spowolnić proces starzenia się skóry?

Ogranicz cukier w diecie

Nie będzie przesadą, gdy napiszę, że dzisiaj większość z nas ma problem z cukrem, a właściwie z jego nadmiarem. Okazuje się bowiem, że próba jego ograniczenia wiąże się z protestem organizmu. Innymi słowy, wystarczy przeprowadzić test niejedzenia cukru przez jeden dzień. W większości przypadków okazuje się, że jest to bardzo trudne. Tak bardzo, że musimy mierzyć się z typowymi objawami odstawienia – drażliwością, złym nastrojem, apatią, spadkiem koncentracji.

Niestety to źle wróży. Niewiele osób podejmuje się detoksu.

Według WHO, idealnie jeśli dziennie będziemy spożywać maksymalnie 5 łyżeczek cukru. I to nie tylko tych dodawanych do herbaty, czy spożywanych wraz ze słodyczami, ale również tych ukrytych w produktach przetworzonych – chlebie, wędlinie, serze, keczupie, soku, płatkach śniadaniowych. Okazuje się, że przeciętna osoba spożywa co najmniej dwukrotnie więcej, a czasami pięciokrotnie więcej cukru niż powinna. Z roku na rok spożycie cukru z powodu wzrostu spożycia produktów przetworzonych rośnie.

Cukier odpowiada nie tylko za plagę otyłości, ale również za problemy ze skórą. Udowodniono, że sprzyja trądzikowi i również przedwczesnemu starzeniu się.

Cukry, zwłaszcza proste, uszkadzają znajdujące się w skórze białkowe włókna, co ma bezpośredni wpływ na jędrność i gładkość skóry. Na skutek nadmiaru cukru dochodzi do glikacji, a to bardzo niekorzystny proces wpływający na utratę gęstości i jędrności skóry.

Zwiększ ilość błonnika w diecie

Owoce i warzywa będące źródłem błonnika w diecie wykazują działanie przeciwzapalne i antyoksydacyjne. Walczą z negatywnym wpływem wolnych rodników, których obecność jest odpowiedzialna za uszkodzenia komórek i przyspieszanie procesu starzenia się skóry. Poza tym błonnik odpowiada za hamowanie powstawanie AGE – związków odpowiedzialnych za starzenie się skóry. Błonnik zmniejsza stany zapalne i obniża poziom cukru we krwi.
By uzyskać naprawdę dobre efekty jedz nie tylko 3 razy dziennie warzywa, ale porcję warzyw do każdego posiłku!

Pij wystarczająca ilość wody

Niby mówi się o tym na każdym kroku. Ciągle się powtarza, że wystarczająca ilość wody jest niezbędna w diecie. Tymczasem wielu z nas jest odwodnionych. Skutkiem tego jest nadmierny apetyt i tycie, jak również gorsze samopoczucie i brak energii.

Dostarczenie wystarczającej ilości wody pozwala zadbać nie tylko o zdrowie, ale pozytywnie wpływa na wygląd. Woda to przecież główny budulec tkanek. Dzięki niej można zadbać o odpowiednie nawilżenie komórek, a to ma bezpośredni wpływ na wygląd skóry i opóźnienie procesu starzenia. Żaden, nawet najlepszy krem nie działa tak dobrze, jak szklanka wody, najlepiej postawiona obok na stole lub butelka wody w torebce.

Ruszaj się

Systematyczna, niezbyt wyczerpująca aktywność fizyczna korzystnie wpływa na wygląd skóry. Dzięki niej dochodzi bowiem do pobudzenia krążenia, co ma bezpośredni wpływ na sprawny transport ważnych składników odżywczych do każdego fragmentu ciała.
Ruch to również dawka hormonów szczęścia, które niwelują stres i korzystnie wpływają na samopoczucie. W konsekwencji wyglądamy dużo lepiej!

Chroń skórę przed słońcem

Chyba nie ma osoby, która nie lubiłaby dodającej uroki opalenizny. Niestety zbrązowienie skóry to sygnał ostrzegawczy, który wysyła nasza skóra. Nie jest to z punktu jej zdrowia korzystny objaw, ponieważ podczas opalania dochodzi do uszkodzeń elastyny i kolagenu. Dlatego osoby nadmiernie eksponujące skórę na działanie promieni UV starzeją się szybciej.

Stosowanie kremów z filtrem UV przez cały rok pozwala uniknąć przyspieszenia starzenia skóry z powodu nadmiernej ekspozycji na działanie słońca.

Wysypiaj się

Na wygląd skóry ma wpływ również nasz styl życia. Kluczowe jest to, jak radzimy sobie ze stresem i czy się wysypiamy. Regularny i wystarczająco długi odpoczynek pozwala skórze się zregenerować i spowolnić zmiany, które mogą w niej zachodzić.

Podstawa to spanie co najmniej 7-8 godzin na dobę. Ważne, by chodzić spać o tej samej porze i wstawać o podobnej godzinie, by przyzwyczaić organizm do funkcjonowania w określonych warunkach.

Sen krótszy niż 7 godzin ma nie tylko zły wpływ na wygląd, ale również na zdrowie. Potrzeba odpoczynku, by poprawić pamięć, koncentrację, a także korzystnie wpłynąć na parametry ciała i usunąć toksyny z organizmu. Udowodniono, że osoby śpiące zbyt krótko mają skłonność do otyłości, większe ryzyko zawału i udaru.

Warto kilka słów poświęcić również stresowi, który nie tylko podnosi ciśnienie krwi, zwiększa ryzyko wystąpienia bezsenności czy depresji, ale również sprzyja tyciu i zapoczątkowaniu procesów zapalnych, które mają negatywny wpływ na wygląd i przedwczesne starzenie. To dlatego na skutek stresu można osiwieć oraz w krótkim czasie zestarzeć się w znaczącym stopniu.

Na nasz wygląd ma wpływ nie tylko wiek i genetyka, ale wiele czynników, które sami możemy kontrolować, podejmując każdego dnia mądre decyzje. Przy odpowiednio silnym zaangażowaniu możemy tak zaplanować dzień, by jeść zdrowiej, wysypiać się, mieć czas na relaks i dbanie o siebie. To znaczy więcej niż najbardziej kosztowne kremy.

15 komentarzy

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *