Dlaczego to, co jemy ma wpływ na wygląd skóry?

Ludzkie ciało jest niesamowitą konstrukcją o bardzo przemyślanej budowie. Nic tu nie jest przypadkowe, poszczególne układy nie są oderwane od siebie, wręcz przeciwnie tylko od ich jakości współpracy zależy, jak będzie funkcjonować cały nasz organizm. Ciągle, mimo wzrostu wiedzy na ten temat, wiele osób powyższy prosty fakt ignoruje i traktuje własny żołądek jak studnię bez dna. Nie tak rzadkie jest podejście – wszystko jest dla ludzi, to mi nie zaszkodzi. I o  ile w małych ilościach tak zwana śmieciowa żywność rzeczywiście nie wpłynie negatywne, to już większe ilości prowadzą do urodowej katastrofy.

Jedzenie jako przyjemność staje się niestety ciężarem. Jest przyczyną wielu dolegliwości, w tym nieprawidłowości w funkcjonowaniu skóry.

Dzisiaj już nie ma żadnych wątpliwości, że wiele chorób skóry – trądzik, łuszczycę, łojotok, świecenie skóry, czy niewyjaśnione wysypki można zminimalizować a nawet całkowicie usunąć za pośrednictwem odpowiedniej diety. To, co codziennie jemy, ma naprawdę ogromne znaczenie.

Nadmierny zrogowaciały naskórek

Czy wiecie, że spożywanie dużej ilości tak zwanego śmieciowego jedzenia, bogatego w konserwanty, ulepszacze i barwniki sprawia, że pogarsza się wygląd włosów, paznokci oraz skóry?

Z tym problemem nie poradzą sobie najdroższe kremy, suplementy diety, żele, czy inne metody, jeśli nie przyjrzymy się naszemu codziennemu menu.

Nie musimy wydawać fortuny na eliksiry i produkty o świetnym składzie – jasne mogą nam pomóc i dobrze dobrane rzeczywiście leczą, ale tylko pod warunkiem, że zadbamy o to, co najistotniejsze: codzienne menu.

Dlatego warto wybierać produkty sezonowe, lokalne – te są najbogatsze w składniki odżywcze oraz witaminy. Warto spożywać jak najwięcej produktów nieprzetworzonych, przygotowanych w zdrowy sposób, poprzez unikanie nieprawidłowej obróbki cieplnej, w trakcie której wiele ważnych składników ginie.

Co jeść, by mieć piękną skórę?

fruit-428057_1280

Po pierwsze ważna jest obecność kwasów tłuszczowych, których niestety w diecie wielu osób brakuje…Tymczasem warto włączyć do menu kwasy tłuszczowe w dwóch grupach: Omega 3 i Omega 6.

Niestety organizm nie jest w stanie ich wyprodukować samodzielnie, dlatego muszą one być dostarczane wraz z pożywieniem. Dietetycy podkreślają, że powinny stanowić 15% kaloryczności posiłków.

Gdzie znajdziemy kwasy tłuszczowe? Dobrym źródłem są sardynki, tuńczyk, łosoś, orzechy, nasiona, jajka organiczne, krewetki, soja. By zwiększyć szybko spożycie dobrych kwasów tłuszczowych, warto dodać do menu – olej sezamowy, rzepakowy, olej lniany i siemię lniane. W tym samym czasie, dla uzyskania jakiegokolwiek efektu, niezbędne jest zmniejszenie spożycia tłuszczy przetworzonych i nasyconych.

Antyoksydanty

Antyoksydanty inaczej zwane przeciwutleniaczami to nic innego jak naturalny lek, który zapobiega negatywnych skutkom stresu antyoksydancyjnego powstającego pod wpływem nadmiernego wewnętrznego napięcia, czynników zewnętrznych, takich na przykład jak zanieczyszczenia czy nadmiar słońca. Dzięki nim zmniejsza się zagrożenie wynikające po stronie wolnych rodników, niewielkich cząsteczek obarczonych odpowiedzialnością nie tylko za starzenie się skóry i stany zapalne, ale również nowotwory i choroby układu krążenia.

Z tego powodu tak istotne jest, by na co dzień nasza dieta była bogata w antyoksydanty.

Jak wpływają wolne rodniki na skórę?

Przede wszystkim atakują kolagen, który odpowiada za sprężystość i jędrność. Poza tym doprowadzają do wewnętrznego zamieszczania i są odpowiedzialne za brak równowagi.

Gdzie znajdziemy przeciwutleniacze?

Szczególnie dużo jest ich w owocach, np. truskawkach, malinach, czarnych porzeczkach, czereśniach, śliwkach, ale również w brokułach, marchwi, papryce, pomidorach, szpinakach i słodkich ziemniakach.

Witamina A dla skóry

Skóra do sprawnego funkcjonowania potrzebuje witaminy A. Dzięki niej powstają nowe komórki skóry, naskórek się odnawia, poza tym twarz jest elastyczna, gładka, a włosy i oczy zdrowe. Niedobór witaminy A często objawia się suchą i łuszczącą skórą.

Gdzie znajdziemy witaminę A? Najlepszym źródłem są: mleko, masło, tłuste ryby, wątroba. Witamina A – żeby być precyzyjną, powstaje z beta karotenu, który musi być dostarczany z pożywieniem.

Witaminę A można stosować na skórę również zewnętrznie – w jej aktywnej formie, kwasu retinowego, ta jest dostępna w wygodnych kapsułkach. Kwas retinowy leczy drobne zmarszczki, plamy i szorstkie powierzchnie skóry powstałe pod wpływem działania promieni UV. Już regularne jej stosowanie od 4 do 8 tygodni jest w stanie znacznie poprawić wygląd skóry.  Niestety retinol może prowadzić do skutków ubocznych – podrażnień i zaczerwień, dlatego tak ważne jest, by stosować go umiejętnie, a najlepiej dbać o odpowiednie stężenie witaminy A w pożywieniu.

Wyniki badań opublikowane w Journal of Dermatological Science udowodniły, że retinol wzmacnia włókna elastyczne, pozwalając utrzymać skórę napięta i przyjemnie miękką.

Beta karoten

Beta karoten to forma witaminy A, którą organizm przekształca w witaminę A. Jej obecność jest niezbędna dla zachowania gładkiej i zdrowej skóry. Najlepszymi źródłami beta karotenu są: zielone warzywa – brokuły, szpinak, pomarańczowe warzywa i owoce – marchew, morele, dynia, pomidory.

Cynk

Dla funkcjonowaniu skóry niezbędna jest obecność cynku. Składnik ten jest niezbędny do produkcji kolagenu oraz sprawnego funkcjonowania układu immunologicznego. Brak lub niedostateczna ilość cynku prowadzi do wielu niedoskonałości – trądziku, przebarwień i rozstępów. Poza tym efektem tego mogą być białe plamy na paznokciach i łupież.

Gdzie znajdziemy cynk? Warto spożywać owoce morza, czerwone mięso, indyk, jaja, orzechy, pełne ziarna, grzyby.

Witamina C

Witamina C to niezbędny składnik, który walczy ze stanami zapalnymi. Jest silnym antyoksydantem, niezbędnym do produkcji kolagenu – ważnego składnika budującego sprężystość i gładkość skóry.

Niestety wiele czynników pozbawia nas witaminy C – szczególnie szkodliwe pod tym względem jest palenie papierosów, stres, czy nadmierna ekspozycja na słońce.

Witaminę C znajdziemy w wielu miejscach. Najwięcej jej jest w papryce, ziemniakach, groszku, truskawkach, pomidorach, kiwi.

Witamina E

Witamina E to kolejny ważny przeciwutleniacz, który wraz z selenem wykazuje bardzo ważne działanie przeciwko wolnym rodnikom. Gdy jest jej za mało, fakt ten doprowadza do powstania przedwczesnych zmarszczek. Poza tym niedobór objawia się bladą skórą, trądzikiem, szybkim powstawaniem siniaków i powolnym gojeniem się ran.

Witaminę E znajdziemy w orzechach, olejach roślinnych, nasionach, maśle, w kiełkach pszenicy, awokado i słodkich ziemniakach.

Selen

W naszym codziennym pożywieniu nie powinno braknąć również selenu, który jest ważnym składnikiem chroniącym przed wolnymi rodnikami oraz wysuszeniu skóry. Jego obecność jest również niezbędna, by wspierać działanie systemu immunologicznego, chroniącego przed infekcjami i rozwojem chorób.

Selen znajdziemy w wielu składnikach i produktach. Najlepszym źródłem są: mięso, podroby, zboża, owoce morza, jaja, sery, fasola…

Wyniki badań pokazały, że witamina C, E oraz selen pomagają chronić skórę przed uszkodzeniem słonecznym oraz nowotworami skóry. Te przeciwutleniacze są w stanie naprawić uszkodzenia skóry i zapobiec powstaniu kolejnych.

Witamina B

Istnieje kilkanaście typów witaminy B. Każda witamina ma inne zadanie, jednak wszystkie mają tę cechę wspólną, że pomagają w uwalnianiu energii z żywności oraz odgrywają kluczową rolę w zachowaniu gładkiej i wilgotnej skóry.

Witaminę B znajdziemy w wielu produktach – mleku, rybach tłustych, drobiu, czerwonym mięsie, jajkach, bananach.

Żelazo

Żelazo jest ważne dla powstawania pigmentu, dlatego osoba, która ma anemię z niedoboru żelaza jest często blada. Drugim sygnałem ostrzegawczym przed niedoborem żelaza są ciemne kręgi pod oczami.

Co zrobić, by żelaza nie brakło w naszym jadłospisie? Najlepszymi źródłami żelaza są: czerwone mięso, wątroba, jaja, owoce morza. Żelazo też możemy znaleźć w zbożach, suszonych morelach, zielonych warzywach, ale z tych produktów są one gorzej przyswajalne.

By skóra była gładka, jędrna pozbawiona niedoskonałości, warto ograniczyć ilość przetworzonej żywności, słodyczy i używek. W ich miejscu należy włączyć warzywa, owoce oraz inne produkty spożywcze bogate w witaminy i mikroelementy.  Niestety zimą i wczesną wiosną dostarczenie wszystkich składników nie jest proste, dlatego niezbędna w wielu sytuacjach jest suplementacja. Mądra suplementacja.

9 komentarzy

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *