Czy mleko źle wpływa na cerę?

Mleko – kiedyś niezastąpiony produkt w każdej diecie – obecnie w wielu środowiskach cieszy się złą sławą. Przede wszystkim dlatego, że to, co możemy kupić w kartoniku czy plastikowej butelce, ma niewiele wspólnego z prawdziwym mlekiem. Jeszcze gorzej sytuacja ma wyglądać z produktami przetworzonymi, a szczególnie ze słodyczami, do których produkcji używa się mleka w proszku.

Nie dziwi zatem zmiana popularnego hasła – pij mleko będziesz wielki na pij mleko będziesz kaleką. Można polemizować, czy rewolucja w podejściu do białego napoju jest uzasadniona, dyskutować, czy mleko pić, czy nie spożywać, liczą się jednak fakty.  W tym wpisie chciałabym odpowiedzieć na pytanie: czy mleko niekorzystnie wpływa na cerę? Czy powoduje trądzik? A może przyspiesza starzenie się skóry?

Mleko prowadzi do reakcji zapalnych i hormonalnych

Spożywana żywność może prowadzić do reakcji zapalnych i hormonalnych. Mleko może odpowiadać za wszystkie zmiany skórne – poczynając od egzemy, poprzez łuszczycę a kończąc na trądziku. To dlatego, że zawiera białka mleczne – serwatkowe i kazeinowe, które w niektórych badaniach, o czym warto wspomnieć na marginesie, zostały uznane za silnie uzależniające, dlatego tak trudne jest zrezygnowanie z jedzenia nabiału.
Niemal w każdej sytuacji  przejście na dietę niskonabiałową pozwala zmniejszyć problem ze zmianami skórnymi. Dlaczego tak się dzieje?

Nabiał jest źródłem hormonów

Nabiał, nawet organiczny i odmiany bez dodatkowych hormonów, niezależnie od pochodzenia zawiera naturalne hormony, które mogą prowadzić do trądziku.

Na czym zatem polega związek między mlekiem a trądzikiem?

Mleko zawiera substancje działające podobnie jak testosteron, który u wrażliwych osób może pobudzać gruczoły łojowe w skórze i sprzyjać powstawaniu niedoskonałości – w wersji lżejszej zaskórników, a w bardziej zaawansowanej – torbieli i zmian zapalnych.

Amerykański badacz doktor Mark Hyman szacuje, że w jednej szklance mleka znajduje się około 60 hormonów i to w przypadku tak zwanego produktu „czystego”, eko. Ile sztucznych składników działających jak hormony znajduje się w produktach przemysłowo wytwarzanych?

milk-642734_1280

I antybiotyków

Mleko to również źródło antybiotyków, którymi leczone są krowy. Oczywiście hodowca dostarczający mleko musi się liczyć, że będzie ono zbadane pod kątem obecności leków, jednak nie zawsze proces ten przebiega idealnie. Poza tym trzeba liczyć się ze śladowymi ilościami, które na osoby wrażliwe mogą negatywnie oddziaływać. Wszystkie inne nie odczują negatywnych skutków ich obecności.

Mleko to źródło cukru

Skóra nie wygląda najlepiej, jeśli wraz z dietą dostarcza się zbyt dużo cukru. U osób wrażliwych mleko bogate w cukry mleczne może znacząco pogorszyć problem ze skórą. Na celowniku jest laktoza, która nie tylko prowadzi do podwyższenia poziomu cukru we krwi, ale również odpowiada za wystąpienie reakcji alergicznych.

Mleko jest trudne do strawienia

Problem z mlekiem jest również taki, że jest ono ciężkostrawne. Całkowity rozkład wymaga wielkiego zaangażowania od strony układu pokarmowego. Niestety często się to nie udaje, toksyny, które nie zostają usunięte przez okrężnicę prowadzą do powstania zmian na skórze. Zwolennicy tej teorii przekonują, że nasz organizm, ludzkie ciało, nie jest przygotowane w odpowiedni sposób do trawienia produktów mlecznych, zwłaszcza słodkiego mleka, stąd tak wiele problemów, które może pojawić się po jego spożyciu.

Co jeść w zamian? Jakie produkty kocha Twoja skóra?

Eksperci są zgodni. Można stosować w pełni zdrową i wartościową dietę bez nabiału. Jeśli zdecydujesz się na wyeliminowanie nabiału z diety, zrób to pomału i spokojnie – pamiętając o to, by dostarczać wapno z innych źródeł. Wskazana jest również suplementacja witaminą D.

W miejscu mleka krowiego, które warto ograniczyć lub całkiem wyeliminować, świetnie sprawdza się mleko jaglane, kokosowe i migdałowe. Poza tym na co dzień warto sięgać po owoce, warzywa, nasiona i orzechy.

Nie musisz jednak od razu rezygnować z całego nabiału, by sprawdzić, jak oddziałuje nabiał na Twoją skórę, zrezygnuj na samym wstępie tylko z mleka, pozostawiając w diecie twarogi, kefiry, jogurty, sery.

A Wy, zauważacie związek między ilością zjedzonego nabiału a kondycją skóry?

69 komentarzy

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *