Czy kofeina wspomaga odchudzanie?

Istnieje wiele teorii na temat działania kofeiny. Jedne podkreślają wielką moc tego składnika, znacząco podkręcającego metabolizm, inne przynoszą znacznie mniej entuzjastyczne wnioski. Kofeina co prawda działa, ale tylko na chwilę. Gdy organizm przyzwyczai się do jej obecności, wszystko wraca do normy. Jak jest naprawdę? Czy rzeczywiście kofeina wspomaga odchudzanie?

Czym jest kofeina?

Kofeina to dobrze znany stymulant ośrodkowego układu nerwowego. Zmniejsza zmęczenie, poprawia koncentrację. Ma także działanie moczopędne.

Wśród ludzi dorosłych ponad 90% osób regularnie korzysta z pozytywnego działania kofeiny. Niestety kofeinę można przedawkować, w tym rozumieniu, że jej duże spożycie może powodować przykre symptomy takie, jak kołatanie serca, czy wzrost poziomu lęku, nerwowość, problemy ze snem, zawroty głowy, odwodnienie, nierówne tętno. Zbyt duża ilość kofeiny może powodować zgagę, a nawet roztwór żołądka.

Za bezpieczny poziom kofeiny uznaje się spożycie 400 mg kofeiny dziennie. To miej więcej tyle, ile znajduje się w 4-5 filiżankach.

kofeina na odchudzanie

Czy kofeina pomaga zrzucić nadmierną wagę?

Wiele badań potwierdza, że picie kawy, a jeszcze lepiej – przyjmowanie kofeiny w innej wersji, łatwiejszej w przyswojeniu pozwala skutecznie zmniejszać wagę ciała. Działa też prewencyjnie. Dzięki kofeinie możemy utrzymać sylwetkę w ryzach. Jednak zaskakujących efektów używania kofeiny jest znacznie więcej. Składnik ten pozwala znacząco zmniejszyć ryzyko rozwoju cukrzycy, uznawanej obecnie za chorobę cywilizacyjną.

Jak bardzo kofeina pomaga w odchudzaniu?

Kofeina sama w sobie nie działa spektakularnie. Pozwala spalić dodatkowo 1 kalorię na każde 1 mg dostarczonej kofeiny. W efekcie można uzyskać dodatkowy zysk w ilości spalanych kalorii o wartości 100 kalorii. To nie jest dużo, prawda? Tyle co dziesięć malin lub cztery sardynki.

To działanie można jednak wzmocnić, izolując z kawy kofeinę i zamykając ją w wygodnych do połknięcia kapsułkach. W ten sposób odchudzanie może być jeszcze skuteczniejsze.

Jak dokładnie działa kofeina na odchudzanie?

Po 15-120 minutach po spożyciu kofeina uzyskuje swoje maksymalne stężenie we krwi.

W trakcie „działania” kofeiny w krwiobiegu dochodzi do wzmożonego rozkładu komórek tłuszczowych. Dodatkowy efekt to wzrost ilości epinefryny, która jest potrzebna do wydzielenia adrenaliny. Organizm jeszcze bardziej nastawia się na spalanie tłuszczu, by pozyskać energię do walki lub ucieczki.

Ponadto kofeina podnosi temperaturę ciała. Wpływa na termogenezę organizmu.

Kofeina dodaje energii

Inne działanie kofeiny? Dużo bardziej zaskakujące i więcej dające niż powyżej opisany schemat działania? Na pewno odkrywają je właściwości energetyczne kofeiny. Okazuje się, że składnik ten dodaje siły i zmniejsza zmęczenie po aktywności fizycznej.

Kofeina pozwala podejść bardziej entuzjastycznie do ćwiczeń. Sprawia, że możemy trenować dłużej i bardziej efektywnie. Działa jak stymulant, za sprawą którego stajemy się bardziej energiczni i radośni.

Co ciekawe istnieje badanie, które pokazało, że spożywanie kofeiny pozwala zwiększyć spalanie tłuszczu w trakcie ćwiczeń. Dzięki temu przyjmowanie dobrych suplementów diety zawierających kofeinę redukuje zmagazynowaną tkankę tłuszczu. Poza tym kofeina zwiększa o 11-12% ogólną wydolność organizmu.

Badania pokazały, że kofeina zwiększa tempo metabolizmu o 3-11%. Skąd taka duża rozbieżność? Udowodniono, że większe dawki mają generalnie lepsze działanie niż mniejsze. Co równie ciekawe, kofeina bardziej działa na osoby szczupłe. W ich przypadku pozwala na przyspieszenie spalania tłuszczu o 29%, u osób otyłych ten efekt wynosił jedynie 10%..

Naukowcy zwracają uwagę, że spożywanie kofeiny w formie suplementów diety może nic nie dać, zwłaszcza jeśli nie zmienimy swoich przyzwyczajeń. Naprawdę rozsądne jest natomiast połączenie przyjmowania suplementów diety z kofeiną ze zwiększeniem aktywności fizycznej. To może pozwolić na dłuższe, intensywniejsze treningi i uzyskiwanie jeszcze lepszych efektów.

Kofeina zmniejsza apetyt?

Wielu z nas je nie dlatego, że czuje głód, ale z powodu obniżonego nastroju. Przekąski mają być sposobem na poprawę nastroju. Kofeina sama w sobie dodaje energii i korzystnie wpływa na samopoczucie. Dlatego może zmniejszyć ochotę na sięgnięcie po coś słodkiego. Dobra kawa może wpłynąć na nas tak bardzo pozytywnie, że nie będziemy potrzebować niczego innego.

Czy zatem stosować kofeinę na nadmierną wagę? Zdecydowanie tak. To doskonały sposób na poprawę samopoczucia, większą energię i poprawę jakości ćwiczeń. Efekty mogą prawdziwe zaskoczyć, zwłaszcza jeśli wybieramy dobre środki z kofeiną. Jakie? Na przykład ten!

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *