Chcesz mieć piękną skórę? Nie jedz cukru!

SONY DSC
Cukier

Oszalałam? Jak poradzić sobie w dzisiejszym „słodkim” świecie bez cukru? Przecież słodzi się dzisiaj wszystko – zaczynając od ketchupu, jogurtu owocowego, muesli, poprzez chleb a kończąc na gotowych zupach i sokach.  Mówienie o diecie bezcukrowej to tak naprawdę prawienie herezji. Niewiele osób jest w stanie tego słuchać, a co dopiero „zalecenia” wprowadzić w życie.

Dlatego obruszenie w takim momencie jest zasadne i szczerze  – normalne, dziwiłabym się, gdyby było inaczej. Wykrzykiwanie – co jeszcze mam wykluczyć, czego jeszcze sobie odmówić – również. Tak jak ironia, zgryźliwe żarty i nazywanie osoby, które nie jedzą cukru ekologicznymi oszołomami. Naprawdę to wszystko rozumiem, ale nadal będę się upierać, że niejedzenie rafinowanego cukru ma korzystny wpływ na zdrowie i warto podjąć wyzwanie, by poczuć się lepiej i zapomnieć o wielu problemach zdrowotnych w tym zmianach na skórze, a zwłaszcza trądziku. I tak, wiem, wiem, że to trudne. Można sądzić, że niewykonalne, ale…da się.

Walka z uzależnieniem

Nie jest to proste. Nie będę tego ukrywała, bo wykluczenie cukru wymusza na nas diametralną zmianę diety, sposobu patrzenia na żywienie i nie każdy jest w stanie sprostać takiemu wyzwaniu. Szczególnie, że najzwyczajniej w świecie większość z nas jest uzależniona od cukru. Jednak jak pokazuje mój przykład i wielu osób mi bliskich, a także całkiem nieznanych – wystarczy postawić pierwszy krok, by zmotywować się do dalszych zmian. Dobrze widoczne efekty dadzą nam siłę do kolejnych zdecydowanych działań. Potem już pójdzie z górki.

Cukier słodka trucizna

Cukier coraz częściej nazywany jest słodką trucizną. Jego nadmiar, do którego bardzo łatwo doprowadzić, bo cukier szybko uzależnia prowadzi do:

  • chronicznego zmęczenia,
  • senności,
  • mniejszej zdolności do zapamiętywania,
  • sprzyja depresji,
  • może być przyczyną bóli głowy,
  • prowadzi do ciągłego, stałego zakwaszenia organizmu,
  • zwiększa wątrobę, która magazynuje go w formie glikogenu,
  • prowadzi do otyłości brzusznej, na udach, pupie,
  • otłuszcza organy wewnętrzne,
  • cukier uzależnia psychicznie i fizycznie.

Cukier niszczy skórę – zmarszczki

Większość z nas uważa, że jedzenie cukru prowadzi jedynie do otyłości i do osłabienia zębów. Mało kto jednak tak na serio zdaje sobie sprawę, że cukier w diecie, a zwłaszcza jego nadmiar, ma inne niekorzystne działanie.

Syrop z agawy
Syrop z agawy

Podstawowy problem to glikacja białek, czyli proces, do którego dochodzi pod wpływem cukru. Naukowcy nie mają złudzeń – w ten sposób nasza cera szybciej się starzeje, pojawiają się zmarszczki i wszelkie objawy mijającego czasu. Dochodzi do trwałego zniszczenia włókien kolagenu i elastyny. Skóra staje się mniej elastyczna i mniej odporna na wpływ czynników zewnętrznych.

Jesz cukier, wyglądasz starzej

Naukowcy z Centrum Medycznego Uniwersytetu w Leiden w Holandii, i uniwersytetu w Wielkiej Brytanii postanowili zmierzyć zależność między ilością cukru we krwi a wyglądem skóry. Przebadali poziom cukru u 600 mężczyzn i tylu samo kobiet między 50 a 70 rokiem życia.

Następnie pokazali fotografie tych osób 60 niezależnym ekspertom i okazało się, że im wyższy był poziom cukru we krwi, tym dana osoba wyglądała starzej. Dla każdego litra wzrost poziomu cukru we krwi o 1mm wiązał się z ocenieniem wieku jako wyższy o 5 miesięcy. Osoba, która wyglądała na najstarszą była chora na cukrzycę.

Cukier a trądzik i stany zapalne

Cukier ma również negatywny wpływ na wygląd skóry tłustej i skłonnej do zmian trądzikowych. Wysoki poziom cukru odpowiada za zaostrzenie procesów zapalnych zachodzących w skórze.  Dlatego dieta bogata w cukier sprzyja powstawaniu nowych zmian trądzikowych, trądziku różowatego, opryszczki.

Cienie pod oczami

Zwłaszcza w zagranicznej prasie nie brak przykładów, kiedy wyeliminowanie cukru z diety albo chociaż znaczne jego ograniczenie poprawiło wygląd cery. W ten sposób udało się usunąć cienie pod oczami, które trudno było usunąć w inny sposób. Cera stała się jaśniejsza, żywsza i ładniejsza.

Co zamiast cukru?

Cukier można zastąpić innymi składnikami, na przykład miodem, stewią, syropem z agawy, czy ksylitolem. Wszystkie te składniki odnajdziemy dzisiaj w każdym większym sklepie. Nie ma problemu z ich zakupem. Niestety są one droższe od cukru. Plus jest taki, że ich spożycie daje nam możliwość szybszego zaspokojenia „apetytu na słodkie”, Nie działają one tak silnie uzależniająco jak klasyczny cukier.

SONY DSC

Przykładowo ksylitol posiada prawie dwa razy mniej kalorii niż cukier. Poza tym w przeciwieństwie do cukru nie fermentuje w układzie pokarmowym. Ma też dobry wpływ na odkwaszanie organizmu oraz chroni zęby przed rozwojem próchnicy. Dobra wiadomość jest taka, że ksylitol wygląda prawie tak samo jak cukier i łatwo można go zamienić w codziennych przepisach.

One Comment

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *