Cellulit a nadmiar wody w organizmie

Ludzki organizm jest pełen tajemnic. Szczególnie dużo zagadek przysparza naukowcom ciało kobiet. Jednym z często omawianych aspektów jest skłonność do zatrzymywania wody w organizmie. Jak zauważali lekarze, źródeł skłonności do magazynowania H20 należałoby szukać w funkcjonowaniu układu hormonalnego oraz limfatycznego, z kolei skutków upatrywać między innymi w wyglądzie skóry do złudzenia przypominającej pomarańczę.

Zmiany dyktowane przeobrażeniami księżyca
Ciało kobiety podlega cyklicznym zmianom, dyktowanym grą hormonalną charakterystyczną dla cykli miesięcznych. Kilka dni przed wystąpieniem menstruacji często obserwuje się opuchnięcie ciała, wymiary sylwetki zmieniają się zwłaszcza w obrębie talii (lekko zaokrąglony brzuch), miednicy oraz na obszarze nóg (zwłaszcza w kostkach) i twarzy (worki pod oczami).
Nadmiar wody zgromadzony w II fazie cyklu najczęściej jest eliminowany z organizmu pod koniec cyklu, po wystąpieniu miesiączki. Niestety niekiedy proces ten zostaje zablokowany. Woda zamiast opuścić organizm, zostaje zmagazynowana między komórkami tłuszczowymi. Fakt ten obserwuje się na skórze pod postacią cellulitu. Na zatrzymywanie wody w organizmie w trakcie cykli miesięcznych narzeka co trzecia kobieta.

Szczególnie narażone na magazynowanie wody są kobiety będące w ciąży. W tym okresie czymś naturalnym stają się obrzęki w okolicy stóp, dłoni, a nawet twarzy. Jeśli pojawiają się pod koniec dnia i ustępują po nocnym odpoczynku wszystko wydaje się jak najbardziej w porządku. Proces ten ma w 100% fizjologiczne źródło. Zabezpiecza ciężarną przed utratą wody w trakcie porodu, chroniąc ją tym samym przed negatywnymi konsekwencjami tego faktu. Jednak uwaga! Jeśli obrzęki obejmują, poza dłońmi i stopami, również inne obszary, występują przed 36 tygodniem ciąży oraz nie znikają po nocnym odpoczynku, należy koniecznie zgłosić się do lekarza!

Zazwyczaj w kilka dni po porodzie nadmiar H20 zostaje wydalony przez nerki lub wchłonięty przez naczynia krwionośne. Ze wszystkich wspomnianych wyżej powodów kobiety spodziewające się dziecka są szczególnie narażone na wystąpienie cellulitu. Zmiany, które były widoczne przed zajściem w ciążę, w trakcie jej trwania zazwyczaj znacznie się powiększają i pogłębiają.

Czy mamy na to wpływ?
Na zatrzymywanie wody w organizmie mamy jak najbardziej wpływ. Sytuację tę można poprawić poprzez wprowadzanie i konsekwentne trzymanie się zaleceń zdrowej diety. Należy unikać słodyczy, cukru, margaryny, pizzy, smażonych potraw, słonych wędlin, kawy, dużej ilości napojów alkoholowych. Zalecane jest z kolei spożywanie dużej ilości wody mineralnej. Niekorzystnie wpływają również na ten stan zbyt często jedzone makarony i ziemniaki. Trudno poza tym nie zauważyć, że gromadzeniu wody w organizmie sprzyja przyjmowanie środków antykoncepcyjnych i sterydów. Jeśli można tego uniknąć, warto spróbować to zrobić.

Drugim równie ważnym sposobem na walkę z problemem jest wprowadzenie aktywności fizycznej. Systematycznie wykonywane ćwiczenia poprawiają krążenie krwi, dzięki temu uzyskuje się efekt drenażu limfatycznego, którego bardzo pozytywny wpływ został już niejednokrotnie opisany. Podczas wysiłku fizycznego uzyskuje się również efekt ujędrnienia tkanki łącznej, eliminowania tkanki tłuszczowej oraz maksymalnej poprawy napięcia skóry.

Kobiety, będące w ciąży, powinny z kolei wprowadzać do diety pokarmy bogate w białka oraz takie, które zawierają niewielkie ilości soli. Paradoksalnie, im organizm magazynuje więcej wody, tym bardziej niezbędne jest włączanie do diety dużej ilości płynów. Jedyne, co należy zrobić, to maksymalnie ograniczyć picie napojów słodzonych oraz gazowanych. Najlepsza jest również w tym wypadku naturalna niegazowana woda mineralna. Duże znaczenie mają ponadto inne czynniki: w ciąży należy dużo odpoczywać, słuchać swojego organizmu i nie przemęczać się. Nogi w trakcie pracy powinny znajdować się trochę ponad wysokością pozostałych części ciała. Jeśli pracuje się w pozycji siedzącej, wskazane jest trzymanie nóg na krześle obok. Pracę należy często przerywać, odpoczywając na spacerach lub rozprostowując kości, kładąc się na lewym boku.

W ciąży raczej nie zaleca się stosowania mocnych i tym samym skutecznych preparatów na cellulit (te można włączyć do użytku po zakończeniu karmienia piersią. Tym sposobem pozbyć się można cellulitu za pośrednictwem bardzo skutecznego kremu – przeczytasz o nim tutaj). Dużo lepsze efekty przynosi włączenie naturalnych preparatów oraz wykonywanie aktywnych masaży ujędrniających. Można ponadto zadbać o codzienny rytuał pod prysznicem, oblewając szczególnie narażone partie raz ciepłą, a raz zimną wodą.

W szczególnym okresie dziewięciu miesięcy zalecane jest ponadto noszenie luźnych skarpet, rajstop, które nie będą uciskać. Raczej nie najlepszym pomysłem będzie zakładanie obuwia na wysokim obcasie. Jeśli trudno bez niego sobie poradzić, zdecydowanie lepsze będzie zakładanie go jedynie przy szczególnych okazjach.

Fakty, ciekawostki

  • tuż przed miesiączką z powodu nadmiernego gromadzenia się wody w organizmie można przytyć od 1 do nawet 3 kilogramów,
  • wysokie obcasy sprzyjają zastojowi wody w organizmie,
  • na cellulit i gromadzącą się w organizmie wodę doskonale wpływa potas. By ograniczyć problem, pij sok z pomidorów, jedz banany i owoce cytrusowe.
  • doraźnie możesz stosować napary z pokrzywy, brzozy oraz natki pietruszki
  • zbyt mała ilość dostarczanej wraz z dietą wody skutkuje bólami głowy, zmęczeniem, sennością i spadkiem koncentracji.

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *