6 sposobów, jak zmniejszyć ochotę na słodycze

Cukier uzależnia. Z taką siłą jak narkotyki. Przesada? Nie. Naukowcy na całym świecie, w każdym ośrodku badawczym, mówią to samo – to właśnie biały przetworzony proszek, który gwarantuje słodki smak, odpowiada za problemy nie tylko z wagą, ale również ze zdrowiem.

To nie przez tłuszcz tyjemy, jak starano nam się wmówić przez lata, kiedy zmieniały się nawyki żywieniowe ludzi na całym świecie, ale właśnie przez cukier, który dodawany jest do tak wielu produktów, że trudno tak naprawdę stwierdzić, ile każdego dnia go spożywamy.

ochota na słodycze

To nie jest łatwy temat. Z każdej strony pojawiają się głosy – że cukier nie jest zły, że wystarczy zachować umiar. To prawda, ale z tym umiarem jest obecnie coraz trudniej, bo statystycznie każdy z nas je dwukrotnie-trzykrotnie za dużo cukru niż powinien.

Cukier dostarczamy do menu nie tylko ze słodyczami, ale również z chlebem, ketchupem, pizzą, wędliną, nabiałem…Lista jest bardzo długa. Im więcej cukru jemy, tym szybciej tracimy kontrolę i tym jesteśmy mniej odporni na kolejne pokusy.

Co zatem zrobić, by jeść cukru mniej?

Przede wszystkim zadbać o to, by zmniejszyć ochotę na słodycze. To prosty sposób, który wzmocni naszą silną wolę.

Jedz produkty o niskim indeksie glikemicznym

Żywność o niskim indeksie glikemicznym (55 lub niższym) jest wolniej trawiona, wchłaniana i metabolizowana. Dzięki temu nie prowadzi do nagłego wzrostu poziomu cukru i jednocześnie insuliny we krwi, co chroni nas przed podjadaniem. Wybieranie odpowiednich składników odżywczych pozwala na dłużej zachować sytość, a także zmniejsza ryzyko rozwoju wielu przykrych chorób, na przykład cukrzycy.

Przygotuj małe posiłki

Jedzenie 5-6 małych posiłków niż 3 dużych w ciągu dnia pozwala utrzymać odpowiedni poziom cukru we krwi (oczywiście zakładając, że wybieramy „prawdziwe, dobre jedzenie”) oraz zachować odpowiednie zdolności do wytwarzania niezbędnej energii.

Unikanie spadku energii pozwoli zmniejszyć ochotę na słodycze. Poza tym sięganie po naturalnie słodkie składniki i zastępowanie nimi cukru chociażby w wypiekach przynosi świetne efekty – warto wypróbować miód, banany czy daktyle.

Rozpracuj emocje

Jemy nie tylko dlatego, że pragniemy czegoś słodkiego, że czujemy fizyczny głód i potrzebę jego zaspokojenia, ale przede wszystkim dlatego, że czujemy…pustkę.

Jemy, by zagłuszyć emocje, zapomnieć, zrelaksować się, pocieszyć się, nagrodzić. Sięgamy po tabliczkę czekolady, bo czujemy się samotni, niedocenieni, bo codzienność mija zbyt szybko, a życie wydaje się zbyt szare, bo jesteśmy zmęczeni, niewyspani, czegoś nam brakuje, coś nam bezpowrotnie unika.

Moment, kiedy zajadamy emocję, jest trudny do zdiagnozowania, jednak złapanie go „na gorąco” może pozwolić się zatrzymać i wiele zrozumieć. Uświadomienie sobie tego, co czujemy to już dużo, to pierwszy krok do poradzenia sobie z emocjami, bez ich zagłuszania. Czy jest to strach, samotność, nawyk nagradzania się za osiągnięcia czymś słodkim? Zmory z przeszłości, duchy znad kołyski, problemy w związku, w rodzinnym domu?

Warto postawić sobie pytanie – czy na pewno tego chce, czy godzę się na jedzenie w miejscu „czucia” i jeśli odpowiedź brzmi „nie”, trzeba znaleźć w sobie siłę, by spróbować czegoś innego, na przykład wyjść na spacer, rozpoczęcia treningu, potańczenia do ulubionego kawałka, rozpoczęcia pisania pamiętnika, itd.

Uwolnienie endorfin w trakcie robienia czegoś dla siebie często pozwala wygrać z nawykiem „zajadania stresów”.

Zwróć uwagę na hormony

Kobiety szczególnie często sięgają po słodkie produkty tuż przed okresem. Dlaczego? Ponieważ właśnie wtedy w naturalny sposób spada ilość wydzielanych endorfin i skosztowanie słodkiej pralinki pozwala te braki nadrobić. Jest coś jeszcze – cukier zawarty w słodyczach działa jak prosty „lek” przeciwbólowy, pozwalający poradzić sobie z objawami napięcia przedmiesiączkowego.

Hormony jako integralna część układu odpowiedzialnego za wytwarzanie energii wpływają na nasz apetyt. Jeśli podejrzewasz, że Twój układ hormonalny nie działa do końca prawidłowo (masz trądzik, mocno tłustą cerę, kłopot z przetłuszczającymi się szybko włosami, nieregularne miesiączki, obfite miesiączki lub bardzo skąpe), warto skonsultować się z lekarzem i sprawdzić, czy układ hormonalny nie woła sos.

Suplementacja witaminą D – za mało słońca, złe samopoczucie

Sprzedaż słodyczy – czekolady, słodkich batoników, tłustych przekąsek z dużą ilością cukru – jest szczególnie wysoka zimą. Producenci zacierają ręce, a my tyjemy i…na wiosnę znowu próbujemy schudnąć… Dzieje się tak z różnych powodów.

Niektórzy naukowcy zwracają uwagę na niższe temperatury, krótkie dni, niewielką ilość promieni UV i w konsekwencji niedobory witaminy D, powstającej w trakcie ekspozycji skóry na promienie słoneczne. Brak wspomnianej witaminy, który ma dotyczyć aż 80% Polaków, prowadzi do uczucia znużenia, braku sił, przemęczenia, obniżenia nastroju….

I jak sobie z tym uczuciem radzimy?

Wielu z nas w najprostszy sposób: sięgając po słodkie napoje i pełne cukru przekąski. Pomaga. Niestety tylko na chwilę. Potem poziom cukru gwałtownie spada i organizm domaga się kolejnego „wspomagacza” i tak w kółko. Efekt błędnego koła zapewniony.

Suplementacja witaminą D pozwoli poprawić samopoczucie i zwiększy naszą motywację, a jednocześnie wesprze mobilizację.

Miej przy sobie zdrowe przekąski

Ochota na słodycze będzie mniejsza, jeśli zadbasz o to, by mieć przy sobie zawsze zdrowe przekąski, po które sięgniesz przy niewielkim głodzie. W ten sposób unikniesz niekontrolowanego wzrostu pragnienia, by szybko dostarczyć czegoś „mocno kalorycznego”: ziarna, orzechy, pestki, domowe zdrowe batony, warzywa pocięte w słupki błyskawicznie dostarczą ważnych składników odżywczych, witamin, minerałów (co zapewnia organizmie równowagę), a jednocześnie zajmą ręce i myśli, zmniejszając ochotę na zjedzenie słodyczy.

A Wy, macie swoje sposoby na ochotę na słodycze? Czy po prostu poddajecie się temu pragnieniu i jecie, gdy macie taką potrzebę?

65 komentarzy

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *