16 pomysłów na podkręcenie metabolizmu

Jak to jest, że jedna osoba może jeść wszystko i nie tyje, a druga musi dokładnie zwracać uwagę na to, co kładzie na talerz, bo wystarczy chwila nieuwagi i już na plusie kilka kilogramów? Różnice tkwią w odmiennym tempie metabolizmu. Na szczęście istnieją znane i sprawdzone sposoby na podkręcenie metabolizmu.

Po przebudzeniu pij wodę z cytryną

Organizm ludzki najlepiej funkcjonuje, gdy jest odpowiednio nawodniony. Fakt ten dobrze wpływa także na tempo metabolizmu. Wykazano, że może się ono zwiększyć nawet o 30%, jeśli po przebudzeniu wypijemy szklankę wody z cytryną. Oprócz poprawy metabolizmu, przyspieszenia trawienia, dodania energii i uzyskaniu efektu odprężenia, dostarczamy wielu cennych składników i mikroelementów.

Nie zapomnij o śniadaniu

Nie bez przyczyny mówi się, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Warto o nim pamiętać. Wychodzenie z pustym żołądkiem z domu niekorzystnie wpływa na wygląd sylwetki i sprawia, że pierwszy posiłek zamiast zostać wykorzystany, będzie magazynowany.

I chwilę poćwicz

Ćwiczenia rankiem świetnie wpłyną na samopoczucie, pozwolą z dobrym humorem rozpocząć dzień, a dodatkowo pozwalają przyspieszyć metabolizm nawet kilka godzin po zakończeniu treningu.

Wybierz treningi interwałowy

Najkorzystniej na tempo metabolizmu wpływają ćwiczenia o różnej intensywności. Szczególnie warto zadbać o treningi interwałowe, czyli te bazujące na zwiększonym wysiłku, przeplatane ćwiczeniami wolniejszymi i mniej obciążającymi. Doskonale sprawdza się bieg o zmiennym natężeniu (raz szybko, raz wolniej), trening na bieżni w podobnym schemacie, warto wykorzystać również steper i orbitrek.

Ruszaj się, kiedy tylko możesz

Chodź codziennie na spacery. Zamiast windy wybieraj schody, rób przerwy w pracy i rozruszaj mięśnie. Staraj się korzystać z każdej możliwej okazji, by trochę się poruszać. Nie unikaj basenu, znajdź radość w jeździe na rowerze.

Znajdź sposób na stres

Stres działa motywująco, jednak jeśli jest go za dużo, obciąża organizm. Włącza hormony, które sprzyjają magazynowaniu tłuszczu w okolicy brzucha i spowalniają metabolizm. Chociażby z tego powodu warto znaleźć sposób na skuteczne radzenie sobie ze stresem.

Jedz systematycznie

Na tempo metabolizmu ma wpływ również styl życia, a właściwie sposób jedzenia. Kluczowe jest systematyczne dostarczanie kalorii i wartościowych składników odżywczych, a najgorsze co możemy zrobić to się głodzić. Należy zjadać posiłek co 2-3 godziny. To bardzo ważne, by dostarczać wszystko, co nasz organizm potrzebuje. W przeciwnym wypadku organizm zareaguje jak w sytuacji zagrożenia. Zacznie magazynować tłuszcz, wytworzą się hormony stresu, zwiększy się poziom kortyzolu i walka z nadmiernymi kilogramami będzie dużo trudniejsza.

Sprawdź niedobory

Wolne tempo metabolizmu ma często związek z niedoborami żywieniowymi. Niekiedy bezpośrednią przyczyną jest niewystarczająca ilość witaminy B12. Warto to sprawdzić, wykonując proste badanie krwi. Może się okazać, że nie możesz schudnąć z powodu zaburzonej wewnętrznej równowagi organizmu i wystarczy usunąć tę przyczynę, by poczuć się lepiej.

Pij zieloną herbatę i wodę

Każdego dnia pij małymi łykami wodę. Dodatkowo nie zapomnij o zielonej herbacie, która zawiera katechiny i kofeinę, które podnoszą tempo metabolizmu. Według najnowszych doniesień naukowców, zielona herbata może podnieść tempo metabolizmu nawet o 17%.

I kawę

Kawa to dla wielu z nas niezbędny napój, bez którego trudno wyobrazić sobie dnia. Okazuje się, że kawa może być również sprzymierzeńcem w odchudzaniu. Wystarczy wypić filiżankę przed treningiem, by podnieść tempo metabolizmu nawet o 15%.

Zwiększ ilość białka w diecie

Korzystnie na tempo metabolizmu wpływa zwiększenie ilości białka w diecie. Wykazano bowiem, że do jego strawienia organizm potrzebuje dużo więcej energii niż w przypadku rozkładu innych składników pokarmowych.

Jedz warzywa

Każdego dnia powinniśmy spożywać 5 porcji warzyw. Jest to istotne nie tylko pod kątem dostarczania cennych witamin i mikroelementów, ale również ze względu na metabolizm. Warzywa są źródłem błonnika, poprawiają trawienie i ułatwiają pozbywanie się zbędnych produktów przemiany materii i toksyn, które mogą spowalniać działanie organizmu.

Stosuj ostre przyprawy

Świetnie na tempo metabolizmu wpływają ostre przyprawy. W naszym codziennym jadłospisie warto uwzględnić te, które są źródłem piperyny i kapsaicyny. Udowodniono, że pieprz czarny lub papryczka chili mogą przyspieszyć tempo metabolizmu nawet o 10%.

Świetnie rozgrzewa i przyspiesza metabolizm również imbir. Wszystko za sprawą gingerolu, który jest niezastąpiony do usuwania opornego tłuszczu, zwłaszcza z obszaru brzucha.

Śpij w chłodnym pokoju

Dla komfortowego snu idealna jest temperatura około 20 stopni. Nie ma potrzeby zbyt mocno podnosić temperatury, ogrzewając sypialnię. Podstawa to również dobre wywietrzenie pokoju przed snem. To ważne, bo organizm w niższej temperaturze spala więcej kalorii, a do tego sen jest spokojniejszy i bardziej regenerujący, a to również nie bez znaczenia.

Skorzystaj z naprzemiennych pryszniców

Tempo metabolizmu można podkręcić, serwując sobie naprzemienny prysznic, wykorzystując ciepły i chłodny strumień wody. Dodatkowy pozytywny efekt – to pobudzenie krążenia.

Wysypiaj się

Na tempo metabolizmu bezpośrednio wpływa ilość i jakość snu. Wystarczy jedna zarwana noc, by spowolnić metabolizm o nawet 20%. Dlatego tak istotne jest, by się wysypiać i dbać o dobrą higienę snu.

One Comment

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *