10 naturalnych składników poprawiających odporność

Odporność zależy od wielu czynników. Jednym z ważniejszych jest nasz styl życia. Nasze codzienne wybory mają wpływ na to, jak często chorujemy i jak szybko możemy wrócić do zdrowia. Bardzo istotne pod tym względem są posiłki i składniki odżywcze, które każdego dnia wybieramy. Oto 10 produktów, które warto mieć w swojej kuchni. Dzięki nim będziesz rzadziej chorować, zyskasz energię, a na co dzień poczujesz się lepiej.

Czystek

Napar z czystka stał się w ostatnich latach bardzo popularny. Nic dziwnego, skoro wykazano, że ma on niezwykłe właściwości. Pozwala oczyścić organizm z toksyn, a także bakterii, działa przeciwzapalnie, jest łagodny w smaku. Może być podawany już dzieciom.
Można go przyjmować również w wygodnej formie kapsułek, które błyskawicznie wzmacniają odporność i poprawiają samopoczucie. Przeczytaj więcej tutaj.

Kasza jaglana

Dla zachowania dobrego samopoczucia i odporności wskazane jest jedzenie kasz. Jedną z cenniejszych pod tym względem jest kasza jaglana, która zawiera mnóstwo witamin, między innymi witaminę B1, B2, B6, miedź, błonnik, wapń, fosfor. Nie dość, że wzmacnia, to w czasie choroby pozwala pozbyć się nadmiaru śluzu z organizmu.

10 naturalnych składników

Czosnek

Czosnek błyskawicznie wzmacnia i stawia na nogi. Jest nieocenionym składnikiem poprawiającym odporność. Jest wartościowym źródłem witaminy B, C, a także krzemu czy soli mineralnych. Najskuteczniejszy pod tym względem jest surowy czosnek, można również przygotować syrop z czosnku i cytryny.

Cebula

Cebula jest znana od wieków jako roślina lecznicza. Głównie dlatego, że zawiera mnóstwo składników bakteriobójczych, nazywana jest domowym antybiotykiem. Systematycznie jedzona wzmacnia odporność, a gdy zachorujemy, wystarczy przygotować w kilka minut syrop z cebuli, który przyspieszy powrót do zdrowia.

Natka pietruszki

Pietruszka to tanie i doskonałe warzywo, które pozwala wzbogacić dietę w wiele cennych składników odżywczych i witamin. Przede wszystkim: witaminy z grupy B, A, C, kwas foliowy, przeciwutleniacze.
Swoje zdolności wzmacniające odporność pietruszka zawdzięcza przede wszystkim wysokiej zawartości witaminy C, której jest ponad dwa razy więcej niż w cytrynie.

Owsianka

Owsianka jest nie tylko smaczna i uniwersalna, doskonale smakuje z różnymi dodatkami. Przede wszystkim jest zdrowa. Wszystko za sprawą β-glukanom, które działają aktywizująco na makrofagi będące komórkami odpornościowymi organizmu. Innymi słowy codzienna porcja owsianki na śniadanie pobudza reakcje odpornościowe, by skutecznie radziły sobie z zagrożeniami. Wykazano, że systematycznie jedzona owsianka zmniejsza ryzyko rozwinięcia się chorób wirusowych oraz bakteryjnych.

Kiszona kapusta

Kiszona (a nie kwaszona – powszechnie dostępna w marketach) kapusta to szalenie cenny produkt, który powinien często gościć na naszych stołach. Powodów, dla których warto jeść kapustę kiszoną jest całe mnóstwo. Przede wszystkim jest cennym źródłem witaminy C, K, E, witam z grupy B, dodatkowo dostarczają beta-karoten, siarkę, żelazo, miedzi, magnezu. Wykazano, że kiszona kapusta pozwala poradzić sobie z bakteriami i wirusami, jej działanie antyseptyczne korzystnie wpływa na drogi oddechowe.

Orzechy i pestki

W procesie zachowania odporności istotną rolę odgrywa witaminy z grupy B. Szczególna pod tym względem jest witamina B6, której obecność jest niezbędna do tworzenia przeciwciał i czerwonych krwinek krwi. Bez niej żadna odpowiedź immunologiczna nie mogłaby być prawidłowa.
Witaminę B6 znajdziemy w orzechach i pestkach, ale również w drożdżach piwnych, roślinach strączkowych, kapuście, jajkach, melonach i mięsie wieprzowym.

Tłuste ryby

Nasza odporność jest ściśle powiązana z witaminą D, którą znajdziemy między innymi w tłustych rybach, takich jak śledzie, łososie, makrele. Niestety większość Polaków je ich za mało, stąd powszechny niedobór witaminy D, który objawia się nie tylko obniżoną odpornością, ale również wahaniami nastroju, brakiem energii, apatią, a nawet stanami depresyjnymi. Zwiększenie udziału w diecie tłustych ryb może pomóc poradzić sobie z tym problemem. W sezonie od jesieni do wczesnej wiosny większość lekarzy zaleca również suplementację witaminą D3.

Woda

Odpowiednie nawodnienie organizmu ma bezpośredni wpływ na naszą odporność. Pozwala zachować pełną witalność i dobre samopoczucie. Decyduje również o odpowiednim nawilżeniu śluzówki nosa i gardła, dzięki temu jest ona mniej narażona na atak bakterii czy wirusów. Jest to szczególnie istotne w sezonie grzewczym, w którym wyższa temperatura i ogrzewane powietrze może skutecznie wysuszać śluzówkę, co w konsekwencji zwiększa ryzyko rozwinięcia stanu zapalnego.

Oprócz dobrze zbilansowanej diety, w celu wzmocnienia odporności niezbędne jest dbanie o dobry sen, odpowiednią jego ilość, a także systematyczny ruch. Co ciekawe aktywność fizyczna nie może być zbyt intensywna, ponieważ to działa obciążająco. Wystarczy systematyczny, ale lekki wysiłek każdego dnia.

Add a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *